Immense impact coronavirus op evenementenbranche
Met duizenden evenementen die al zijn afgezegd en een nog groter aantal waarvan de doorgang meer dan onzeker is, is de Vereniging van EvenementenMakers (VVEM) actief om de impact op de evenementenbranche in kaart te brengen en waar mogelijk in banen te leiden.
Nu de uitbraak van het coronavirus ook Nederland heeft bereikt en (grootschalige) evenementen tenminste tot 6 april 2020 geen doorgang meer kunnen vinden, inventariseert de Vereniging van EvenementenMakers (VVEM) de impact op de evenementenbranche. Die is gezien het wijdverspreid netwerk van leveranciers, organisatoren, cateraars, beveiligers, venues en de vele andere betrokkenen nu al immens. De verwachting is dat de klap die de evenementenbranche in het voorseizoen al loopt nog lange tijd na zal dreunen.
Door het tempo waarop de ontwikkelingen gaan, is er over het totaal van de geleden schade geen eenvoudig antwoord te geven. Feit is dat als we alleen naar de periode tot 6 april en de weken daar direct na kijken, we al kunnen spreken over vele honderden afgezegde grote evenementen, van publieksbeurzen en zakelijke events tot muziekfestivals en concerten. Wordt het in de breedte getrokken en worden ook de kleinere evenementen meegeteld, hebben we het alleen al in de periode tot 6 april over duizenden evenementen, tienduizenden gedupeerde ondernemers en honderdduizenden mensen die in de branche werkzaam zijn.
De VVEM en haar leden snappen heel goed dat deze maatregelen noodzakelijk zijn. Als land moeten we onze verantwoordelijkheid nemen om het coronavirus in te dammen en dat betekent ook dat je als ondernemer verantwoordelijkheid moet nemen. Als ondernemer – en dat zijn de meeste partijen in de branche die de VVEM vertegenwoordigt – moet men ook worstelen met enerzijds de consequenties en anderzijds met de plannen voor de (nabije) toekomst. Kan ik mijn evenement door laten gaan? Wanneer krijgen we uitsluitsel over de komende maanden? Hoe gaan mijn leveranciers hiermee om? Blaas ik een evenement zelf af of wacht ik tot de overheid dit oplegt? Hoe gaan verzekeringen hiermee om? Elke tak in de keten krijgt hiermee te maken. De organisatoren die moeten beslissen welke stappen ze gaan ondernemen. Leveranciers (denk aan podiumbouwers, licht en geluidsmensen, catering, sanitair, hekkenbouwers et cetera) en beveiliging hebben ook allemaal hun overwegingen te maken en daar ook niet afgelaste evenementen snel dichterbij komen, wordt de tijd om die beslissing te maken steeds nijpender.
De VVEM ziet dat er onder onze leden en alle partijen die daar omheen draaien afwegingen worden gemaakt over de geplande evenementen die wat betreft datum buiten de opgelegde landelijk verbodsperiode vallen. Dit op basis van factoren als de ontwikkeling van het virus in andere landen, bezoekers uit het buitenland, de beschikbaarheid van artiesten (die al dan niet hun tourschema aanpassen), de mogelijkheden en onmogelijkheden die evenementenverzekeringen bieden, het voortbestaan van het evenement op de lange termijn en een nette en duurzame afwikkeling van zaken. Onze leden zijn ondernemers die met hun product een aantal piekmomenten kennen in het jaar. Momenten waar het hele jaar naartoe wordt gewerkt, waar het hele jaar investeringen voor worden gedaan en waar in de meeste gevallen geen subsidie voor wordt ontvangen. Gezien de aard van de ondernemingen, waarbinnen een groot deel van de inkomsten direct wordt geïnvesteerd in een volgend evenement, is dit een branche waar vele miljoenen in omgaan maar waarin veel partijen desalniettemin weinig vet op de botten hebben.
We kunnen uiteraard niet in de toekomst kijken, maar houden als branchevereniging de ontwikkelingen scherp in de gaten. Op dit moment inventariseren we actief welke evenementen zijn geraakt en om welke aantallen we het exact hebben. Ook moet goed worden gekeken hoe de financiële klappen die vele bedrijven in de branche op dit moment incasseren kunnen worden gedragen. Zodat er passende maatregelen genomen worden en we de (nabije) toekomst gezamenlijk kunnen borgen, ook al betreft het hier voor ieder evenement en iedere ondernemer maatwerk. Wij ondersteunen onze leden waar nodig. Als iets de evenementenbranche kenmerkt, is het de veerkracht en de flexibiliteit om mee te bewegen met actuele ontwikkelingen. De ‘wij zetten de schouders er onder’ mentaliteit maakt het mogelijk om in luttele dagen veilig en stabiel tijdelijke dorpen of zelfs ministeden (wat festivalterreinen in feite zijn) te bouwen op locaties die daar eigenlijk niet voor bedoeld zijn, inclusief alle infrastructuur die daarbij hoort. Die mentaliteit maakt ook dat deze branche in onzekere en financieel instabiele tijden zoals deze actief nadenkt over goede en passende maatregelen, zodat we ervoor kunnen zorgen dat na deze coronacrisis zo veel mogelijk evenementen weer veilig door kunnen gaan en de situatie weer snel als vanouds is.
De VVEM blijft de situatie actief monitoren. Mochten er vragen komen en/of annuleringen zijn, laat dit dan weten via een mail aan het secretariaat via info@vvem.nl of aan willem@vvem.nl. Zo inventariseren wij de impact en kunnen wij mogelijke maatregelen of eventuele ondersteuning voorbereiden. Uiteraard praten wij graag mee met organisaties en overheden om evenementen zo veilig mogelijk te laten verlopen.
Partnerbijdragen
Werk jij graag met mensen en heb jij een passie voor verkopen? Dan heeft totaalBED een toffe baan voor jou! Jordi (23) is verkoopadviseur bij totaalBED en vertelt waarom het zo leuk is om bij dit bedrijf te werken. Na zijn opleiding detailhandel werkte Jordi een tijdje in een dierenwinkel. ”Dat was leuk, maar ik kon daar […]
...Nieuwe single “Meisje van de Reis” komt uit op 4 oktober Met trots kondigt Zero Records aan dat Dean Saunders, de winnaar van Popstars 2011, een exclusief platencontract heeft getekend bij het label. De samenwerking markeert een nieuw hoofdstuk in de carrière van de populaire artiest, die bekend staat om zijn krachtige stem en charismatische […]
...Festivak is dé vakbeurs voor organisatoren, toeleveranciers en entertainment in de evenementensector! Op Festivak is er voor elk type organisator een prachtig, divers en compleet aanbod van toeleveranciers. Laat je inspireren door bevlogen sprekers uit het vakgebied en hef samen het glas op het befaamde netwerkevent waar na het buitenseizoen de hele sector samenkomt. Op […]
...In januari 2019 is onze geliefde bungee trampoline helaas gestolen. Tot op heden hadden we nog geen goede vervanging gevonden. Tot nu! Bij Heesbeen Attractieverhuur introduceren we met trots onze geüpgradede 4-persoons bungee trampoline. Deze nieuwe toevoeging aan ons assortiment is niet zomaar een vervanging, maar een échte verbetering die garant staat voor onvergetelijk plezier voor […]
...De ticketing voor EventSummit op 8 februari 2024 in Jaarbeurs Utrecht is gestart. Je kunt je vanaf vandaag kosteloos registreren voor het meest interactieve, inspirerende, innovatieve en informatieve evenement van het jaar voor de totale festival – en evenementenbranche! Het evenement waar veel enthousiaste branchegenoten samenkomen om de toekomst van evenementen vorm te geven. Interactie staat […]
...De eerste uitgave van het nieuwe magazine Publique, gericht op livecommunicatie, is gister gelanceerd. Publique publiceert onafhankelijke informatie voor professionals die evenementen gebruiken voor marketing, communicatie, personeelsbinding, relatiebeheer, welzijn en sociaaleconomische doeleinden. Gwenda van Vliet, CMO van G-Star RAW, vertelt in de eerste print-editie over de samenwerking met dance-event ADE en hoe het denimmerk livecommunicatie […]
...De Tweede Kamer heeft het amendement van Silvio Erkens (VVD) en Chris Stoffer (SGP) aangenomen waarmee de aangekondigde verhoging van de alcoholaccijnzen wordt gehalveerd. We hebben hier de afgelopen tijd hard voor gelobbyd en zijn blij met dit resultaat. De voorgestelde maatregel zou ertoe hebben geleid dat de accijnstarieven in Nederland en in onze buurlanden […]
...