Kleine en middelgrote festivals trekken sector verder omhoog
In 2016 neemt het aantal festivals per saldo met bijna 100 festivals toe tot in totaal 934 festivals, waaronder 26 nieuwe titels zoals LINDA.festival, Summerpark Festival en Airforce Festival. Het aantal bezoeken is in 2016 toegenomen met 14,6%: in totaal worden er € 26,7 miljoen bezoeken aan festivals afgelegd. De groei zit vooral bij de festivals tot 30.000 bezoeken, grote festivals blijven redelijk stabiel. Cijfers over het festivaljaar 2016 zijn afkomstig uit de nieuwste editie van de Festival Monitor 2017. Met de Festival Monitor volgt Respons – in samenwerking met brancheorganisaties VVEM en VNPF – de ontwikkelingen in het Nederlandse festivallandschap.
De grootste stijging zit in de categorieën kleine (tot 10.000 bezoeken) en middelgrote festivals (10.000 tot 30.000 bezoeken). Kleine festivals nemen ten opzichte van 2015 toe met 13,7%. Nieuwe festivals die in 2016 voor het eerst zijn georganiseerd, zoals o.a. Stekker in het Park, Strange Sounds from Beyond en Rotterdam Xpanded, zitten voor een groot gedeelte in deze categorie. Ruim 40% (400 festivals) van alle festivals in de Festival Monitor vallen in de categorie kleine festivals.Met een stijging van 13,4% zet de groei van het aantal middelgrote festivals ook in 2016 weer door. In 2015 groeide het middelgrote festivalsegment ook al met 17,7%. Ruim een derde (339) van alle festivals in de monitor, zijn middelgroot. Zo’n 20% van alle festivals vallen in de categorie grote festivals (>30.000 bezoeken), dit aantal is ten opzichte van vorig jaar licht gestegen.
Muziekfestivals domineren festivallandschap
Bijna 70% van alle kunst- en cultuurfestivals in de Festival Monitor zijn muziekfestivals. EDM en popfestivals zijn binnen de muziek de grootste genres. Het aantal muziekfestivals neemt in 2016 met bijna 12% toe ten opzichte van 2015. Met een groei van 16% groeit de categorie theater naar verhouding het hardst. Theaterfestivals zien de publieke belangstelling met 3,3% stijgen naar 4,3 miljoen bezoeken. Beeldende kunstfestivals laten in 2016 de grootste stijging zien in bezoekaantallen (+27,2%). In totaal geven de bezoekers van de 934 kunst- en cultuurfestivals € 865,3 miljoen uit aan o.a. tickets, eten & drinken en producten/merchandising in 2016. De hoogste bestedingen worden gerealiseerd bij muziekfestivals: € 651,7 miljoen, 75% van de totale bestedingen van festivalbezoekers.
Partnerbijdragen
Werk jij graag met mensen en heb jij een passie voor verkopen? Dan heeft totaalBED een toffe baan voor jou! Jordi (23) is verkoopadviseur bij totaalBED en vertelt waarom het zo leuk is om bij dit bedrijf te werken. Na zijn opleiding detailhandel werkte Jordi een tijdje in een dierenwinkel. ”Dat was leuk, maar ik kon daar […]
...Nieuwe single “Meisje van de Reis” komt uit op 4 oktober Met trots kondigt Zero Records aan dat Dean Saunders, de winnaar van Popstars 2011, een exclusief platencontract heeft getekend bij het label. De samenwerking markeert een nieuw hoofdstuk in de carrière van de populaire artiest, die bekend staat om zijn krachtige stem en charismatische […]
...Festivak is dé vakbeurs voor organisatoren, toeleveranciers en entertainment in de evenementensector! Op Festivak is er voor elk type organisator een prachtig, divers en compleet aanbod van toeleveranciers. Laat je inspireren door bevlogen sprekers uit het vakgebied en hef samen het glas op het befaamde netwerkevent waar na het buitenseizoen de hele sector samenkomt. Op […]
...In januari 2019 is onze geliefde bungee trampoline helaas gestolen. Tot op heden hadden we nog geen goede vervanging gevonden. Tot nu! Bij Heesbeen Attractieverhuur introduceren we met trots onze geüpgradede 4-persoons bungee trampoline. Deze nieuwe toevoeging aan ons assortiment is niet zomaar een vervanging, maar een échte verbetering die garant staat voor onvergetelijk plezier voor […]
...De ticketing voor EventSummit op 8 februari 2024 in Jaarbeurs Utrecht is gestart. Je kunt je vanaf vandaag kosteloos registreren voor het meest interactieve, inspirerende, innovatieve en informatieve evenement van het jaar voor de totale festival – en evenementenbranche! Het evenement waar veel enthousiaste branchegenoten samenkomen om de toekomst van evenementen vorm te geven. Interactie staat […]
...De eerste uitgave van het nieuwe magazine Publique, gericht op livecommunicatie, is gister gelanceerd. Publique publiceert onafhankelijke informatie voor professionals die evenementen gebruiken voor marketing, communicatie, personeelsbinding, relatiebeheer, welzijn en sociaaleconomische doeleinden. Gwenda van Vliet, CMO van G-Star RAW, vertelt in de eerste print-editie over de samenwerking met dance-event ADE en hoe het denimmerk livecommunicatie […]
...De Tweede Kamer heeft het amendement van Silvio Erkens (VVD) en Chris Stoffer (SGP) aangenomen waarmee de aangekondigde verhoging van de alcoholaccijnzen wordt gehalveerd. We hebben hier de afgelopen tijd hard voor gelobbyd en zijn blij met dit resultaat. De voorgestelde maatregel zou ertoe hebben geleid dat de accijnstarieven in Nederland en in onze buurlanden […]
...