PRIMA JAARRESULTATEN BASIS VOOR DUURZAME GROEI RAI

door | 30 mei 2018 | mis het niet

Met 123,3 miljoen euro omzet en een bedrijfsresultaat van 9,6 miljoen euro, heeft RAI Amsterdam de omzet en het resultaat van 2016 overtroffen. Dat is een goede prestatie omdat de vooruitzichten voor 2017 – door het wegvallen van de AutoRAI en BedrijfsautoRAI – gematigd positief waren. Naast de realisatie van de goede resultaten is er hard gewerkt aan vernieuwing van de organisatie en de ruimtelijke visie RAI 2030.

Lees het jaarverslag 2017.

Het bedrijfsresultaat van RAI Amsterdam kwam in 2017 uit op € 9,6 miljoen, ofwel 7,8 procent van de omzet (2016: € 9,4 miljoen, 7,9 procent van de omzet). De EBITDA kende in 2017 een hoogte van 24,0 en het nettoresultaat bedroeg € 5,3 miljoen (2016: € 5,0 miljoen).

Focus op acquisitie en groei van evenementen
Ruim 1,6 miljoen mensen bezochten de 443 evenementen die RAI Amsterdam in Amsterdam of in het buitenland organiseerde en/of faciliteerde. CEO Paul Riemens: “Naast de 73 internationale en 29 nationale beurzen en congressen, vonden er 48 voorstellingen en 293 overige evenementen plaats. Door sterke focus op acquisitie zijn diverse nieuwe evenementen aangetrokken, waardoor – in combinatie met groei van bestaande evenementen – de gemiste omzet van de AutoRAI en BedrijfsautoRAI in zijn geheel is gecompenseerd. Dat is een knappe prestatie”, aldus Riemens. In 2017 vertoonden nagenoeg alle evenementen groei. De verwachting is dat deze lijn in 2018 kan worden voortgezet.

Vernieuwing om concurrentiepositie te behouden
De strategie van de RAI blijft onverminderd gericht op het verhogen van de ‘waarde van ontmoeting’. Wel is het vizier nadrukkelijk op innovatie gericht. CEO Paul Riemens hierover: “Naast onze commerciële inspanningen hebben we veel tijd en energie gestoken in het vernieuwen van de structuur en cultuur van de RAI. Opgeteld moeten deze programma’s de klanttevredenheid verder verhogen en de innovatiekracht van de RAI versterken. Dit laatste is noodzakelijk om onze concurrentiepositie ook in de toekomst te behouden.”

Stimuleren van duurzame innovatie
De strategie en het bedrijfsmodel van RAI zijn gericht op het vinden van een gezond evenwicht tussen sociale (people), ecologische (planet) en economische (profit) waardecreatie. De RAI bevordert duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen niet alleen in de eigen operatie. In 2017 is in kaart gebracht hoe diverse RAI-evenementen bijdragen aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Bij de programmering van evenementen wil de RAI sterk inzetten op het delen van duurzame content en stimuleren van duurzame innovatie.

Ontmoetingsplaats voor iedereen
Ook wil de RAI meer verbonden zijn met de stad en inwoners van Amsterdam. In de ruimtelijke toekomstvisie RAI 2030 zijn de initiatieven gebundeld om de uitstraling op en rond het Europaplein te verbeteren, het aantal logistieke bewegingen te verminderen en de verbinding met de stad te vergroten. Riemens: “De impact van de RAI is groot. Naast de economische waarde, creëren we werkgelegenheid voor 7.000 mensen en voegen met onze business kennis en innovatie aan de stad toe. Anderzijds zijn we een groot gebouw in Amsterdam Zuid. Voor mij is het essentieel om die maatschappelijke kosten en baten in balans te houden. Ik ga graag met partijen in gesprek om het ‘object RAI’ de komende jaren te transformeren tot een open ontmoetingsplaats. Een plek waar naast beurs- en congresbezoekers, ook buurtbewoners, lokale ondernemers, studenten, start ups en andere groepen graag zijn en elkaar makkelijk kunnen ontmoeten.”

In 2017 werd het volledig vernieuwde Strandzuid geopend, waar zowel business als buurt graag komen. De opening van Noord/Zuidlijn komende zomer en het iconische hotel nhow Amsterdam RAI zullen de positie en rol van RAI Amsterdam verder versterken. “Zo voegen we op meerdere vlakken waarde toe aan Amsterdam en geven we onze continuïteit vorm”, besluit Riemens.

Partnerbijdragen

Werk jij graag met mensen en heb jij een passie voor verkopen? Dan heeft totaalBED een toffe baan voor jou! Jordi (23) is verkoopadviseur bij totaalBED en vertelt waarom het zo leuk is om bij dit bedrijf te werken. Na zijn opleiding detailhandel werkte Jordi een tijdje in een dierenwinkel. ”Dat was leuk, maar ik kon daar […]

...

Meer nieuws